Proč zlepšovat rychlost webu a jak rychlost ovlivní jeho úspěšnost?

Autor: Bc. Pavel Szabo
Publikováno: 15.11.2021

Čím rychleji se bude váš web načítat, tím více konverzí získáte. Pokud máte vy, nebo vaše firma web a chcete dostat na vaše stránky co nejvíce zákazníků pamatujte i na jeho rychlost. Věděli jste, že rychlost webu má nejen přímý vliv na spokojenost zákazníků, ale i na umístění vašich stránek ve výsledcích vyhledávání? V tomto článku se dozvíte, proč je rychlost tak důležitá a co vše může ovlivnit.

Proč je důležité mít rychlý web?

Chcete, aby lidé na vašem webu nějakou chvíli zůstali, jejich zážitek z procházení stránek byl co nejpříjemnější a aby se vraceli? Rychlost načítání velmi ovlivňuje uživatelský komfort a pomalé načítání bývá jedním z nejčastějších důvodů, proč návštěvníci web rychle opustí. Zaměřte se tedy nejen na design vašich stránek, ale i na pravidelnou optimalizaci rychlosti.

4 hlavní důvody, proč zrychlit web

První vteřiny mohou rozhodnout

O tom, zda návštěvník zůstane na vašem webu, nebo půjde na web konkurenta rozhodují již první milisekundy. Téměř 50 % návštěvníků očekává, že se stránky načtou do 2 sekund a 40 % návštěvníků opustí stránky, u kterých trvá déle než 3 vteřiny než se zobrazí. Návštěvníci nejsou trpěliví, chtějí najít informace nebo si objednat zboží z e-shopu co nejrychleji a v nejlepší kvalitě a jejich náročnost časem roste. Zejména pak na mobilních zařízeních je rychlost načítání velmi důležitá. Čím pomalejší je tedy vaše webová stránka, tím větší je míra okamžitého opuštění vašeho webu.

Rychlost webu ovlivní SEO

Rychlost webu je jedním z tzv. on-page faktorů, které mají přímý dopad na SEO a má tedy i přímý vliv na pozici vašeho webu v organickým výsledcích vyhledávání. Čím rychleji se bude váš web načítat, tím lépe bude váš web hodnocený, výše se zobrazí na stránce s výsledky vyhledávání a tím více lidí na něj přijde.

Hýčkejte si své zákazníky

Nízká rychlost webových stránek návštěvníky odrazuje. Pokud musejí při načítání webu dlouho čekat, nebo se web načítá plynuje, nepůsobí na zákazníky věrohodně a raději přejdou na web konkurence, který se jim načte rychleji.

Web s vysokou rychlostí načítání naopak povede k daleko lepší uživatelské zkušenosti a nákupní proces bude hladší a rychlejší.

 
Obrázek: Umožněte svým zákazníkům rychlejší a příjemnější průchod vaším webem

Rychlým webem podpoříte i svou PPC kampaň

Pokud máte spuštěné reklamní kampaně například přes Google Ads, nebo Sklik má rychlost webu vliv i na tuto část vašeho businessu. Velice důležitou součástí PPC reklamy je totiž samotná stránka, kam odkaz z reklamy směřuje. Díky rychlejšímu webu bude i vaše reklama úspěšnější. Budete mít lepší pozici a nižší cenu inzerátu, který zákazníky na váš web přivede. Kvalita reklamy je jedna věc, ale pokud je web ve špatném stavu, reklama vám nebude generovat žádné zisky. Pokud uživatel například klikne na vaši reklamu, bude přesměrován na stránku vašeho webu nebo e-shopu a web bude velmi pomalý nebo nenajde to, co hledal ihned odejde. V takovém případě přijdete o peníze z reklamy, ale navíc poškodíte své skóre kvality.

Rychlost webu je potřeba neustále sledovat a zlepšovat

Tím, jak se zlepšují technologie, tak se mění i metriky a požadavky pro rychlost webu. Rychlost webu by se tedy mělo sledovat průběžně. Zároveň by se měl nastavit pravidelný interval pro analýzu a optimalizaci. Měření a optimalizace není jednorázová záležitost. Pokud chcete dosáhnout výsledku je potřeba měřit pravidelně. Tuto službu můžete požadovat u svého web developera jako součást běžné správy.

Nejčastější důvody pomalých webů

Pokud je rychlost načítání vašich webových stránek větší než 3 vteřiny, věnujte rychlosti svého webu zvýšenou pozornost. Za problémem může stát mnoho faktorů. Zde vám uvádíme soubor těch nejčastějších:

  • pomalý backend aplikace (vyřeší refaktoring, cachování)
  • pomalé Javascripty
  • zastaralé formáty obrázků, špatné velikosti obrázků, jejich formát a lazyload
  • špatná práce s vykreslováním ploch prostoru webových stránek (CLS)
  • celková velikost stránky
  • cachování
  • minifikace souborů
  • starší verze http
  • starší verze php
  • zastaralé aplikace a pluginy
  • zastaralá verze redakčního systému
  • vzdálený hosting
  • špatný výběr hostingu - rychlost, spolehlivost a bezpečnost

 
Obrázek: Zjištění přesné příčiny a zrychlování webu nechte raději na odbornících

Kde zjistit rychlost webu a jaké jsou hlavní metriky pro měření rychlosti?

Pokud chcete vědět, jak je váš web rychlý, použít můžete například PageSpeed Insights nebo českou službu Pagespeed. Zde zadáte URl adresu svého webu a tento nástroj od Googlu vám vypíše vše, co máte dobře a špatně. Jednoduše řečeno, závažnost je zde znázorněna od červené po zelenou barvu, kdy červené položky by bylo dobré opravit na vašem webu co nejdříve. Nejdůležitější je v tomto nástroji celkové skóre. Dobré je celkové skóre kolem 80 bodů, ale i tak by si web zasloužil zlepšení a důležitý je podrobný rozbor a to jaké metriky mají jaké hodnocení. Důležité je také být rychlejší než konkurence. Nástroj vám navrhuje příležitosti ke zlepšení které při zapracování mohou pomoci vaše skóre zlepšit. Tyto informace jsou pak důležité hlavně pro vašeho správce webu.

 

Pomocí tohoto nástroje změříte i tzv. Core Web Vitals. Pojďme se nyní podívat na to, jaké metriky rychlosti webu se zde sledují.

Metriky Web Vitals od Googlu

Základními metrikami jsou zde tzv. Core Web Vitals mezi něž patří:

  • LCP - největší vykreslení obsahu
  • FID - prodleva prvního vstupu
  • a CLS - kumulativní posun layoutu

Tyto metriky jsou důležité pro dosažení dobrého uživatelského zážitku na webu, vypovídají tedy o rychlosti načítání stránky, jak rychle může návštěvník na webu začít provádět úkony a to, jak příjemný zážitek při procházení webu bude.

Důležitá je také od roku 2018 rychlost stránek na mobilních zařízeních a jejich responzitivita.

Nechte práci na odbornících

Pokud nemáte s optimalizací webu zkušenosti, nechte raději práci na odbornících. U některých webů a redakčních systémů si s tím můžete z části poradit sami, můžete ale zároveň nadělat více škody než užitku. Pokud se vám investice do optimalizace nejen vrátí, ale získáte i něco navíc, optimálně v násobcích vložené sumy, má to smysl. Optimalizování je profesionální práce, která vyžaduje odborníky s dokonalou znalostí problematiky a schopností navrhnout pro každého klienta to nejefektivnější řešení.

Pomalé načítání webových stránek může mít spoustu důvodů. Zjistěte, který je ten váš. Zanalyzujeme váš web, navrhneme vylepšení a možnosti pro rychlejší web a vše následně zrealizujeme. Rychlejší webové stránky vám zajistí více návštěvníků, lepší pozice ve vyhledávačích a díky tomu i vyšší zisky.


TIP: Rychlost webu řešte už na začátku jeho tvorby a analyzujte rychlost průběžně.