Pavel Szabo — 11. 11. 2015

Studie: Fotografové a jejich webové prezentace

Dotazník zaměřený na průzkum kvality prezentací fotografů na internetu jsem vytvořil s ohledem na cílovou skupinu, ke které mám sám velmi blízko. Jako zapálený fotograf se v tomto odvětví pohybuji a mohu adekvátně vyhodnotit získaná data.
Studie: Fotografové a jejich webové prezentace

Cílová skupina - fotografové

Vysoká účast během relativně krátké doby mě opravdu příjemně překvAPIla. Dotazník vyplnilo 260 respondentů. Propagace probíhala převážně prostřednictvím Facebooku a to zejména v oborově zaměřených skupinách - fotografování, TFP fotografování apod. Za necelé dvě hodiny dotazník vyplnila téměř polovina celkového počtu respondentů. Všem fotografům tímto děkuji a vážím si času, který vyplnění dotazníku věnovali.

Základní zjištěné údaje:

  • nejpočetnější zastoupení fotografů je ve věku 20 - 30 let (48 %)
  • více než 5 let se fotografování věnuje plných 50 %
  • 38 % se řadí mezi profesionály, kteří si focením více či méně vydělávají

A jaký je aktuální stav webových prezentací fotografů?

Prvotním záměrem průzkumu bylo zjištění, zda a jak se oslovení fotografové na internetu prezentují. Zda mají webové stránky, případně jejich vytvoření plánují a jaký je jejich názor na tuto problematiku. Výsledky hovoří zcela jednoznačně - 80 % fotografů již vlastní webovou prezentaci má.

Kvalita vs. cena

Další otázka byla zaměřena na kvalitu vytvořené prezentace. Převážná většina (63 %) si vytvořila webové stránky sama, své známé oslovilo 18 %. Bohužel díky tomuto přístupu webové stránky fotografů většinou nedosahují dostatečné kvality.

Zcela chybí analýza cílové skupiny, převažuje zastaralý design webu (evokuje zmatený styl minulého století), standardem je absolutní nepřehlednost pro návštěvníka a nelogičnost navigace. Běžným zlozvykem bývá nefukčnost odkazů na podstránky a texty ve stylu “stránku připravujeme”, které jsou naprosto matoucí a prezentaci pouze škodí.

Investovat se vyplácí

Mezi fotografy, kteří to myslí se svou tvorbou vážně, se dají spatřit poměrně kvalitní weby. Např. stránky Vojty Herouta (www.vojtaherout.com), nápaditý je i web Dana Lorence (www.danlorenc.cz), moc se mi líbí prezentace Tomáše Drozda  (www.tomasdrozd.cz), stránky Mojmíra Barboba (www.mojmirbabor.com) či BíláČerná (www.bilacerna.cz).

Z této studie vyplývá, že pokud se fotograf svému oboru hodlá věnovat naplno a focením si vydělávat, věnuje mnohem větší úsilí do realizace propagace své práce. Návrhem webu stráví více času, svěří tvorbu odborníkům a nechá si vytvořit web přímo na tělo. Klade důraz na zajímavou a poutavou grafiku, rozhodně nepoužívá generátory šablon ani webové stránky zadarmo. Svůj web plní kvalitním obsahem - píše zajímavé články z oboru, bloguje o své práci a nahrává vlastní aktuální fotografie.

Zajímavým ukazatelem je i částka, kterou fotografové do realizace webu investovali - 35 % se vešlo do 5.000 Kč a 59 % se obešlo bez financí.

Web zdarma

Jak je možné, že stále ještě někdo předpokládá kvalitu za 0 Kč? Zadarmo očekává účelný web přivádějící potenciální klienty, aniž by je při první návštěvě zcela neodradil. Dokonce ani dobří přátelé se většinou už na web nevrátí.

Samozřejmě se najde i hodně fotografů, kteří osloví kamaráda - nadšeného amatéra. Ovšem i zde je vhodné se řídit selským rozumem. Má kamarád dost zkušeností a času na tvorbu či správu webu? Bude ochoten věnovat vám 80 a více hodin zadarmo?

Přidám další údaj: 51 % respondentů si myslí, že je vlastní web přínosný a 36 % neví. Každopádně jen 8 % má názor, že je vlastní web zbytečný.

A co ti, kteří vlastní foto web nemají?

Z osloveného vzorku je jich pouze 20 %, nicméně určitě se mezi nimi najde spousta profesionálních fotografů, kdy je realizace vlastního webu jen otázkou času.

Mám přece Facebook

28 % se odvolává na svou propagaci přes Facebook. Předpokládám tedy, že většina jejich fanoušku budou fotografové. Stejně tak 22 % ukládá své práce na foto serverech. Dává to smysl? Je mi zcela jasné, že ne pro každého fotografa je výdělek primárním cílem. Ale znám ten krásný pocit z oceněné fotografie a získanou motivaci. Člověk ví, že dělá něco rád, druhým se to líbí a dokonce i jeho práci finančně ocení.

Proč tedy téměř polovina fotografů bez vlastní webové prezentace předkládá své fotografie a nabídky opět fotografům?

Pro ilustraci:

Na svou stránku na Facebooku (do skupiny Fotografování a pod.) umístím nabídku slevy na nafocení svatby. Koho převážně touto nabídkou oslovím? Bohužel vlastní konkurenci. A kde jsou zákazníci? Celá má snaha se zcela mine účinkem.

K zamyšlení:

Co budou fotografové propagující se na Facebooku dělat, až bude zpoplatněn každý status? Facebook nás tiše navádí do pasti, kdy budeme platit a platit.

Co bych na webu chtěl?

Většina respondentů na webu vyžaduje obvyklé stránky: o mně (autorovi), kontaktní formulář, své reference (výstavy, obdržená ocenění), dále pak název a popis každé jednotlivé fotografie, tlačítka pro populární sociální sítě a samozřejmě nabídku s ceníkem.

Takto je to bezpochyby v pořádku. Škoda ovšem je, že pouhých 5 % má zájem o psaní blogu a vlastních článků. Přitom kvalitní obsah s radami, tutoriály nebo jen záznamy ze svých cest, přivedou na váš web nejvíce lidí. Obsah návštěvníci ocení a zároveň spolehlivě přesvědčí potenciální klienty o autorově schopnostech. Dokonce více lidí by dalo přednost návštěvní knize (9 %), kterou skoro nikdo dnes nečte - snad jen autor.

Galerie složitá nebo jednoduchá?

82% fotografů by určitě strukturovalo galerii do podkategorií (krajina > hory > Česká republika > Krkonoše). Zde bych se znovu zamyslel, je toto důležité pro vaše návštěvníky? Budou chtít proklikávat desítky kategorií na vašem webu? Nehledě na to, že v některé kategorii budete mít pouhé dvě fotky?

Tento fakt při návrzích webů vždy zohledňuji a ptám se svých klientů, zda je taková forma galerie nutná. Pokud máte dostatek fotografií, je to nejspíše dobrá cesta (více klíčových slov, více stránek pro vyhledávače). Ovšem pokud máte fotek pár, je to nevhodná úvaha.

Závěr studie

Jak je zřejmé, i krátký dotazník může získat poměrně cenná data a zjistit více o mínění fotografů. Pokud máte jakékoli postřehy ohledně webových prezentací i vy, případně praktické zkušenosti při tvorbě, neváhejte a napište mi.

Ještě jednou děkuji zúčastněným fotografům.

Znáte někoho komu by článek mohl pomoct? Budu rád za sdílení!
Získejte užitečné rady pro svůj online byznys

Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte užitečné rady pro svůj online byznys, včetně informací o legislativě, technologiích nebo marketingu.

Vložením svého e-mailu souhlasíte s odběrem novinek, kdykoliv můžete odběr zrušit. Zároveň souhlasíte se zásadami ochranou osobních údajů.