Pavel Szabo — 05. 05. 2017

Zaměřte se na cílovou skupinu

Přemýšlíte o svém webu - jak má vypadat, jaký bude obsah, která firma Vám jej vytvoří a kolik to bude stát. Popřípadě jste se již sešli s realizátorem webu, probrali jste u kávy své představy, co byste na webu chtěli a co byste na něm nechtěli. Přemýšleli jste ale o takových detailech - Pro koho web bude určen? Kdo jej bude používat? S jak se budou návštěvníci na něm chovat?
Zaměřte se na cílovou skupinu

Drtivá většina zadavatelů webů jsou majitelé firem nebo cílevědomí jednotlivci, a jsou to lidé zajisté ambiciózní. Mají svou vizi či hrubou představu o tom, jak by mělo finální dílo vypadat. Bohužel zapomenou úplně na fakt, že jejich představa může být odlišná od nároků návštěvníků, kteří budou web používat. Proto je nutno před začátkem realizace webového projektu zvážit tyto body a odpovědět si na ně:

  1. Kdo je cílová skupina návštěvníků?
  2. Co na webu budou návštěvníci hledat?
  3. Jak se budou návštěvníci na webu chovat?
  4. Jak se návštěvníci o webu dozví?
  5. Co je naším cílem, aby návštěvník udělal?

Pro lepší představu a zodpovězení těchto otázek se zavádějí tzv. uživatelské “persony”. Jsou to modelové příklady návštěvníků, kteří web navštěvují. Na základě těchto uživatelský person můžeme lépe odhadnout, jak se bude konkrétní návštěvník na webu chovat a jak jej bude používat. Tím zajistíte, že i návrh webu bude lépe vystihovat potřeby návštěvníků.

Jak vytvořit uživatelské persony

Případová studie: Webové stránky fotografa, který fotí na zakázku svatební fotografie, ale zároveň fotografuje i krajinářské obrazy úžasných horský krajin. 

Na základě této případové studie si ukážeme jak postupovat, abychom vytvořili modelové případy uživatelských person. V našem případě to budou pravděpodobně tři skupiny. V tabulce níže si definujeme tyto persony:

Kdo jsou? Lidé, kteří chtějí fotografa na svatbu Lidé, kteří chtějí koupit obraz krajiny

Lidé, kteří si chtějí jen prohlédnout fotografie

Co hledají? 1/ ukázky fotografií svateb, které fotograf již fotografoval
2/ kontakt
3/ volné termíny a možnost rezervace
1/ galerii fotografií, ze které si mohou vybrat
2/ cenu, možnost koupě
3/ technické parametry obrazu
4/ reference a ocenění
1/ snadno ovladatelnou galerii s fotografiemi, popisky
2/ články o cestách, horách
Jak se chovají? 1/ prohlíží galerii s fotografiemi svateb, hodnotí kvalitu, zjišťují reference
2/ najdou kontakt - formulář, email, telefon, odkud fotograf je
3/ zjišťují, zda je fotograf k dispozici
1/ prohlíží přímo fotografie, které si mohou objednat
2/ zjišťují cenu, zadávají objednávku a dokončují nákup
3/ někdy mohou zjišťovat reference a ocenění
1/ prohlíží fotografie
Jak web najdou? 1/ skrz doporučení (od člověka, který nás zná, již o nás něco ví)
2/ skrz sociální sítě (facebook, google+)
3/ skrz vyhledávače (google, seznam)
4/ reklama (ppc, inzerce)

1/ skrz doporučení (od člověka, který nás zná, již o nás něco ví)
2/ skrz sociální sítě (facebook, google+)
3/ skrz vyhledávače (google, seznam)
4/ reklama (pcc, inzerce)

1/ přímo od Vás (kolega, kamarád, rodina)
2/ skrz sociální sítě (facebook, google+)
3/ skrz vyhledávače (google, seznam)
Co je naším cílem? 1/ přímý kontakt
2/ rezervace termínu
3/ další doporučení
1/ přímý kontakt
2/ vytvoření objednávky
3/ další doporučení
1/ poskytnout jednoduché prohlížení, zajímavou grafiku
Znáte někoho komu by článek mohl pomoct? Budu rád za sdílení!
Získejte užitečné rady pro svůj online byznys

Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte užitečné rady pro svůj online byznys, včetně informací o legislativě, technologiích nebo marketingu.

Vložením svého e-mailu souhlasíte s odběrem novinek, kdykoliv můžete odběr zrušit. Zároveň souhlasíte se zásadami ochranou osobních údajů.