Mikroformáty - pomozte vyhledávači zobrazit lepší výsledky
Mikroformáty (angl. microformats) spadají do skupiny rich snippets, což jsou obsahové značky webových stránek, které napovídají vyhledávačům (především Googlu) o jaký obsah se na Vašich stránkách jedná. Implementace mikroformátů má schopnost docela výrazně vylepšit zobrazování odkazů na Vaše stránky ve výsledcích vyhledávání. Tím samozřejmě zaujmete větší množství potenciálních návštěvníků a tím je dostanete na Váš web.
Jake mikroformáty mohu použít?
Smysluplně lze dnes použít především mikroformáty pro definici typu odkazů (home, me, tag, licence), dále mikroformát pro definici události či akce (vevent), definici lidí, firem nebo organizací (vCard, hCard). V neposlední řadě i mikroformát pro definici vztahů mezi lidmi (XFN) a méně používaný formát pro definici životopisu (hResume). Pro články a recenze je vhodné použít mikroformát hreview. Dalšími zajímavými formáty jsou produkty, recepty a softwarové aplikace. Mikroformátů podle normalizační organizace schema.org je mnoho, nicméně Google ne všechny zobrazuje, což se může velmi brzy změnit. V dalším textu si rozebereme jednotlivé formáty.
Označkujte hlavní stránku
Prvním z této rodiny formátů je home. Definuje odkaz na hlavní stránku webu a tím zlepšuje rozpoznání tohoto důležitého odkazu na stránce. V některých prohlížečích se může zobrazit v navigaci tlačítko home pro rychlý přechod na hlavní stránku webu. Samotný odkaz dostává nyní novou úroveň, protože je možno specifikovat jeho typ.
Toto jsem já
Další smysluplně použitelný mikroformát je me, který definuje skutečnost, že se jedná o Vaši osobu. Tento mikroformát se přidává k odkazům, které vedou na stránku obsahující informace o Vaší osobě. Taktéž se může jednat o profily na sociálních sítích.
Události či akce
Pokud na Vašem webu prezentujete, nebo chcete prezentovat, události či akce, je výhodné napovědět prohlížečům, že se jedná o takovýto typ informace. Google velmi dobře zobrazuje nabízená data a zvyšuje šanci, že se k Vám dostane návštěvník.
Jak lze vidět na obrázcích, Google zobrazuje datum akce, název akce, popřípadě místo, kde se akce či událost koná. Pokud je na stránce více definic mikroformátu, zobrazí se pod sebou, což zvětšuje zároveň plochu Vašeho odkazu ve vyhledávání. Takovýto formát je možno použít i pro schůzku, výstavu, dovolenou, výročí a konferenci.
Kontakty přímo ve vyhledávání
Dalším využitelným formátem je hcard, který zobrazí kontakty vaší firmy, organizace nebo osoby přímo ve vyhledávání.
Články a recenze
Google nabízí rovněž formát speciálně pro recenze (hreview). Nicméně jsem zjistil, že mnoho webů na celém světě formát používá pro články všech druhů. Je to výhodný formát, kde můžete nejen označit obsah jako článek, ale je možné doplnit i hodnocení článku a propojit autora článku s Google+. Docílíte tak zobrazení ikonky autora i odkazu na Google+ ve vyhledávání a zvětší se podstatně viditelnost Vašeho článku mezi vyhledávanými položkami.
Produkty, recepty, softwarové aplikace
Tyto formáty jsou ideální pro označení obsahů, kde nabízíme jednotlivé produkty s informacemi (fotka, popis, cena apod.). Google pak pochopí, že se jedná o konkrétní obsah a umožní výsledky zobrazit ještě lépe. Na našem webu dixilo.cz máme označené na hlavní stránce balíčky jako softwarové aplikace, bohužel to Google zatím nikde nezobrazuje i když jsme čerpali přímo s dokumentace společnosti Google. Je to způsobeno zřejmě geografickým rozložením jednotlivých verzí vyhledávání Google a postupném nasazování po celém světě.
Jak to testovat?
Testovat mikroformáty na Vašich webech lze pomocí skvělého nástroje od Googlu Richsnippets (http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets). Po zadání URL adresy se Vám zobrazí seznam všech informací, které Google chápe jako mikroformáty. Aby jste nemuseli zadávat adresu a mohli jste zkontrolovat web jedním kliknutím, doporučuji použít nástroj pro Google Chrome Snippet Preview Tool (https://chrome.google.com/webstore/detail/snippet-preview-tool/obipgnglnknhiffjjkbnlejkddmngbjl?hl=en-GB).
Výhody, podstata a budoucnost
Mikroformáty je tedy velmi výhodné na web nasadit, protože minimálně zvětší plochu Vašich odkazů ve vyhledávání a tím se zvýší šance přivedení nového návštěvníka na web. Taktéž je velmi pravděpodobné, že Google tyto informace zahrnuje do algoritmu vyhledávání a upřednostňuje weby, kde tyto informace mají a tím podsouvá návštěvníkovi relevantnější odkazy.